Tuesday 9 April 2013

#Review Buku: Asrama (Fixi)

salam...


ni pinjam dr FB fixi~

aku tw ramai yg nanti2kan kedatangan buku ASRAMA drpd Fatrim ni...aku pn spt insan2 lain yg suka Fixi pn sama jgk keterujaan nk memiliki sebuah buku ASRAMA ni... kalau korg nk tw, aku dpt buku ASRAMA free okeh drpd fixi...

knp aku dpt free?? sbb tu hadiah yg aku mng, time fixi anjurkan pertandingan tulis cerpen bertemakan asrama... so alhamdulillah , murah rezeki, aku terpilih sbg slh 1 pmng antara 52 manusia yg hntr cerpen itu. sbb tu la aku dpt free buku ni.. :)..

bila smpai je buku ni... aku , dgn lafaz BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...stat membaca buku ASRAMA...

so...

pndapt aku spt biasa lah... Fatrim bjaya menipu daya aku ttg watak dahlia, iaitu pemain utama ASRAMA..  Dahlia ni br pndh skolah n duduk kat asrama sekolah itu, disini juga diceritakan ttg kes buli aka ragging, misteri pokok ara kat blkg asrama, pemainan spirit of the coin utk nk balas dendam kat geng queen *geng pembuli* 

yg part menarik sekali bg aku bila terlerainya siapa ira, maria, penjual kuih, pak darus, serta sahabat baik Dahlia yg sebenarnya... mmg misteri...n menarik..

so.. goyang x?? kalau rs menggeletar nk tau...sila lah bc n rasai sendiri mistik dlm ASRAMA okeh.. beli weh..serius x rugi... pd Fatrim , 1st buku u mmg ohsem...!!! I Like !!!

eh..tibe2 rs nk selit cerpen yg aku mng buku hari tu... x lah sehebat fatrim tp baca la tw.. WEEEE...


Penulis: Farhana Siput

“Mak cik , nak karipap satu!.” Jerit budak  yang sedang bertinggung di hadapan pintu.
“Nak berapa?” Mak Cik itu bertanya. Suaranya parau. Di sebalik cahaya suram, wajah Mak cik Karipap itu kelihatan. Seperti nenek kebayan. Kedut seribu.
“ Nak 1, 2, 3,4,5,8 eh..eh…silap, 1,3,4,2 eh..eh..silap..” Budak itu tergagap-gagap mengira. Makin diulang makin salah.
“ Buat apa anak duduk kat luar bilik ni sorang-sorang. Tengah malam pulak tu.” Mak cik Karipap menegur. Matanya merah menyala. Dia menyeringai. Menampakkan giginya tajam tak bersusun.
“Kira selipar. 1,2,3,7,9,4,10,3 eh..eh..silap…3,5,6,1,3 eh..eh..silap..” Budak tanpa pakaian itu mengira lagi.

Nabila tak dapat menahan air kencingnya yang sedari tadi mengalir. Dia takut. Seminggu pertama dia berada di asrama ini, inilah perkara yang paling menakutkan dalam hidupnya. Cerita Hantu Mak cik Karipap dan Budak Hijau mengira kasut selalu didengar daripada senior-senior bukanlah cerita dongeng. Buktinya, dia sendiri melihat di sebalik selimut asrama yang tebal ini.  Airmatanya juga laju mengalir. Namun cuba ditahan esak tangis itu supaya makhluk itu tak sedar akan kehadirannya mendengar perbualan ‘mereka’.

“ Kau tak ada kawan ke?” Mak cik Karipap bertanya kepada Budak Hijau itu. Tak semena-mena, Budak Hijau itu menangis. Makin lama, makin sayup dan seram kedengaran.
“ Mereka semua dah tidur, tak mahu temankan saya.” Suara Budak Hijau sayu.
“ Tak semua tidur tu.” Mak cik Karipap memujuk. “Mari kita kira sama-sama.”
“ Katil nombor  1 dah tidur, katil nombor 2 dah tidur, katil nombor 3 dah tidur…” Nabila makin diburu ketakutan. Pejamlah mata, pejamlah, bisik hatinya. Semakin lama, semakin serentak Mak cik Karipap dan Budak Hijau itu mengira, semakin hampir dengan nombor katil Nabila.
“ Katil nombor  7 dah tidur, eh… katil nombor 8 tak tidur lagi, tak baik tipu tau.” Mata Nabila dan dua makhluk itu bertentangan. Nabila menjerit panjang.


Komen:
Penceritaan yang kreatif. Dialog antara kedua hantu itu juga berkesan. Well done!  (ni komen hakim tw..bkn aku yg komen..kih3x)

No comments:

Post a Comment