Thursday, 5 May 2011

kerana cinta (jiwang cket)

aSsALaMuALaIkUm... & sLm CiNtA wT aNdA sEmUa..

apakah yg angpa tw psl cinta.. adakah sekadar hbgn perasaan antara lelaki & perempondan perempuan, atau apa??? mesti korg cm ngumpat aku la.. mabuk ke apa minah nie..post psl cinta  pg2 buta nie..bapak jiwang r.. hahahaha... tp kn walaupun ada org katadia kalis pd CINTA tp aku xcy.. coz rs 2 ALLAH mmg dh kurniakan pd setiap makhluk.. manusia, cipan , tenuk, tapir, pokok balak... semua ALLAH bg rs cm2..cma kdg2 lain spesis lain expresi cinta 2 kn.. xkn la cipan nk p masuk minang psgn dia kot... agak2 r tipu.. tipu 2 simpan2 cket... to me.. cinta nie bahaya... mcm anak panah.. kne hati, buta hati, kena kepala, buta warna... 

diawal peringkat , aku nk habaq p kt angpa yg aku nie bkn la sorg yg baik or alim ke apa.. tp actually..ALHAMDULILLAH... ALLAH elakkan aku dari kapel , mgkin bg DIA perkahwinan 2 terbaik buat aku.. bkn kapel.. aku xjeles pn tgk kengkwn kapel.. aku xmarah.. aslkan ang tw yg dia 2 br BALAK / AWEK ang.. bkn BINI/LAKI...ni aku tgk.. amboi aihhh sakan... nak2 bila tyme posing 2.. nk kne sentuh sana sini... bg aku nk posing, posing la.. tp beragak la wey.. org len siap ada husband lg tp x over cm angpa pn.. angpa 2 tah kwin tah x. 2... (sapa terasa amek 6 bakul).. yg aku kesal kn sgt 2.. ada member2 aku yg sama kelas (dh la kita nie kelas agama dr form 1 smpai form 5), matrik, U xpyh ckp la.. lg bajet besar.. xkn dosa pn nk besaq kot..


pastu bila aku kata cmni, ada la yg bubuh aku ngn ayat cmnih la lebih kurg.. ang xdak balak leh r ckp mcm2, cuba ang ada lg truk kot.. 2 dia ang.. doa kwn wt maksiat.. kalau di takdirkan aku mengkapelkan diri.. aku nk mintak doa byk2 agar, aku masih lg NUR FARHANA ketika blom kapel, mgkin kapel 2 perlu sbb kta mmg kna knl dlu org yg nk jd hubby o wife kita, tp yg part OVER 2 org mnympah ..ang tw x??? lepas 2 p jaja kt org kata balak/awek ang cmni2... pa kejadh nyer 2.. perlu ker??? so sbb 2 kdg2 tegoq kwn lg pyh dr teguq musuh.. bak kata sorg shbt aku.. org bercinta nie BUTA.. kita kwn nie yg kna jd mata...mta apanya.. dh dia ngn rela hati nk jd trus buta tanpa dibantu..end up..aku melaksanakan iman yg paling lemah iaitu menentang kemungkaran dlm hati je.. jdkn smpadan utk diri ini...

Awas ngn cinta palsu

ha..1 pesen lg nie.. aku pn xtw dia kapel ke x..tp suka dok habaq + jaja kt org, yg org nu minat kat dia..org ni minat kat dia.. bak kata sorg shbt jgk..mcm xpnh kne ngorat je... (i like ayat laser 2)..lepas 2 kn suka ckp ttg benda yg dia sndiri mcm konfius.. cthnye..dok perasan org minat kat dia.. lpas 2 org kol cket kata minat kt dia.. (sorry 2 say, girl la selalunya),lepas 2 kalau org tgk dia pn kata minat jgk,org br ja sembang  perasan jgk... sioot jer.. pelik r aku... bkn aku nk kata ..dlm fb ye2 je like ANTI KAPEL.. lepas 2 join sal bnde2 anti kapel, end up ang pn tergedik2 perasan.. 2 org pgil CAKAP XSERUPA BIKIN.... pariapa punyaa...lepas 2 aku paling xsuka dok terpekiki terlolong pgil bdk2 laki...tanpa ada urusan penting..terjerit2 mcm ponti kene histeria dok pgil jantan.. jmpa kwn pmpn, selisih bahu xmo lak ang tegoq.. DASARRRRR....

ni aku nk share cket hadith yg mgkin boley jd panduan (termasukla aku yg jahiliah nie)

( nie more 2 girl bg aku, coz girl kn penuh ngn sifat malu, mcm aku hik3..)

Sabda Rasulullah..."Barangsiapa yg jatuh cinta kemudian dia mampu menyembunyikannya, menjaganya dan bersabar, Allah akan mengampuni dosanya dan memasukkannya kedalam syurga..."

"Sesiapa yang (jatuh cinta)kepada sesuatu lalu ia cuba menjauhkannya lalu menyembunyikannya didalam hatinya kemudian ia mati,matinya adalah MATI SYAHID."


maksudnya selagi angpa xberkemampuan utk kwin mgkin dr segi kewangan xcukup ke apa, tahan le cket, bg cukup segla2nya termsuk ilmu..



Tiga perkara, jika terdapat di dalam diri
seseorang maka dengan perkara itulah dia akan memperolehi kemanisan iman :
Seseorang yang mencintai Allah dan RasulNya
lebih daripada selain keduanya, mencintai seorang hanya kerana Allah, tidak suka kembali kepada kekafiran setelah Allah menyelamatkannya dari kekafiran itu, sebagaimana dia juga tidak suka dicampakkan ke dalam Neraka. [Bukhari & Muslim]
Diriwayatkan daripada Nu’man bin Basyir r.a katanya :
Rasulullah s.a.w bersabda: Perumpamaan
orang-orang mukmin dalam hal berkasih sayang dan saling cinta-mencintai adalah seperti sebatang tubuh. Apabila salah satu anggotanya mengadu kesakitan, maka seluruh anggota tubuh yang lain turut merasa sakit. [Bukhari & Muslim]
Dari Anas ra, katanya Nabi saw bersabda :
“Tidak (sempurna) iman seseorang kamu
sebelum ia lebih mencintai aku daripada mencintai ibu-bapanya, anaknya dan manusia
umumnya.” [Bukhari] 

 solat 2 bagus.. tp jgn la dok posing cmni (jgn tiru aksi ini..hehehehe)

namun cinta yg tiada tolok bandingnya dlm semesta nie, tiada rs ragu, memperoleh kebahagiaan  yg hakiki, ngn cinta nie ang leh date ngn Dia tanpa kira waktu, date 5 kali sehari semalam (Solat 5 waktu), x termasuk dating2 sunat lg 2 (solat sunat) ... Dia akn bg ang baca diari Dia yg plg hebat dlm dunia (AL QURAN)... ang nk apa .. mintak ja kat Dia(doa)... CINTA kepada ALLAH.... best kan.. pakwe/mak we angpa ada??? (laser lagi).. 
cinta sesama insan mmg fitrah n perlu, tp jgn OVER n AGAK2 r wey.. cinta lah dgn cara yg sepatutnya... dan yg penting cinta yg aku cari selama ini selain cinta ALLAH & RASUL serta sesama insan adalah cinta seorg lelaki yg bergelar SUAMI... (kejiwangan yg terlampau...) doakan aku kawin cpt...(nie kalau Mr NH dgr mesti kena nie) hahahaha...
mestica- krn cinta
P/S : cinta 2 suci.. jgn kotorkan dia ngn nafsu setan....

Wednesday, 4 May 2011

KhAsIaT aYaT KuRsI

aSsALaMuALaIkUm WbT & sLm 1 MaLaYSiA (pATrIoTiK cKeT)



ayat kursi..sapa xpnh dgq muhong sgt la.. knp kalau kita ketaq, kita takut kita akn baca ayat kursi ek.. ermm.. 
apa2 pn nie aku bg la ayat kursi yg sememangnya byk khasiat dan fadilatnya..pada yg rs2 blom hafl..hafl la.. bkn susah pn... yg dh ahafal amalkan la...

ayat-kursi 


Maksud ayat:
Allah, tidak ada yang benar disembah hanya Dia yang Hidup dan Maha Kaya, tidak pernah ditimpa mengantuk dan tidak pernah tidor, bagin Nya sesuatu yang ada di langit dan di bumi, tidak ada yag boleh membri syafaat kecuali denga izin Nya. Ia maha mengetahui segala apa yang terjadi di hadapan mereka dan dibelakang mereka. Tidaklah mereka meliputi ilmunya sedikit jua kecuali yang dikehendakki Nya. Lebih luas kerusinya darilangit dam bumi. Tidak susah bagi Nya memelihara keduanya. Ia maha Tinggi dan maha Besar.
[Allah! There is no god but He, the Living, the Self-subsisting, Eternal. No slumber can seize Him nor sleep. His are all things in the heavens and on earth. Who is there can intercede in His presence except as He permitteth? He knoweth what (appeareth to His creatures as) Before or After or Behind them. Nor shall they compass aught of His knowledge except as He willeth. His Throne doth extend over the heavens and the earth, and He feeleth no fatigue in guarding and preserving them for He is the Most High, the Supreme (in glory).]



Khasiat Ayat Kursi:


Sesiapa yang membaca ayat Kursi dengan istikamah setiap kali selesai sembahyang fardhu, setiap pagi dan petang, setiap kali masuk kerumah atau kepasar, setiap kali masuk ke tempat tidur dan musafir, insyaallah akan diamankan dari godaan syaitan dan kejahatan raja-raja (pemerintah) yang kejam, diselamatkan dari kejahatan manusia dan kejahatan binatang yang memudharatkan. Terpelihara dirinya dann keluarganya, anak-anak nya, hartanya, rumahnya dari kecurian, kebakaran dan kekaraman.


Terdapat keterangan dalam kitab Assarul Mufidah, barang siapa yang mengamalkan membaca ayat kursi, setiap kali membaca sebanyak 18 kali, inyaallah ia akan hidup berjiwa tauhid, dibukakan dada dengan berbagai hikmat, dimudahkan rezekinya, dinaikkan martabatnya, diberikan kepadanya pengaruh sehingga orang selalu segan kepadanya, diperlihara dari segala bencana dengan izin Allah s.w.t.

Salah seorang ulama Hindi mendengar dari salah seorang guru besarnya dari Abi Lababah r.a, membaca ayat Kursi sebanyak anggota sujud (7 kali) setiap hari ada benteng pertahanan Rasulallah s.a.w.

Syeikh Abul ‘Abas alBunni menerangkan: “Sesiapa membaca ayat Kursi sebanyak hitungan kata-katanya (50 kali), di tiupkan pada air hujan kemudian diminumnya, maka inysyaallah tuhan mencerdaskan akalnya dan memudahkan faham pada pelajaran yang dipelajari.


Sesiapa yang membaca ayat Kursi selepas sembahyang fardhu, Tuhan akan mengampunkan dosanya. Sesiapa yang membacanya ketika hendak tidur, terpelihara dari gangguan syaitan, dan sesiapa yang membacanya ketika ia marah, maka akan hilang rasa marahnya.

Syeikh alBuni menerangkan: Sesiapa yang membaca ayat Kursi sebanyak hitungan hurufnya (170 huruf), maka insyaallah, Tuhan akan memberi pertolongan dalam segala hal dan menunaikan segala hajatnya, dam melapangkan fikiranyan, diluluskan rezekinya, dihilangkan kedukaannya dan diberikan apa yang dituntutnya.

Barang siapa membaca ayat Kursi ketika hendak tidur, maka Tuhan mewakilkan dua malaikat yang menjaga selama tidurnya sampai pagi.

Abdurahman bin Auf menerangkan bahawa, ia apabila masuk kerumahnya dibaca ayat Kursi pada empat penjuru rumahnya dan mengharapkan dengan itu menjadi penjaga dan pelindung syaitan.

Syeikh Buni menerangkan: sesiapa yang takut terhadap serangan musuh hendaklah ia membuat garis lingkaran denga nisyarat nafas sambil membaca ayat Kuris. Kemudian ia masuk bersama jamaahnya kedalam garis lingkaran tersebut menghadap kearah musuh, sambil membaca ayat Kursi sebayak 50 kali, atau sebanayk 170 kali, insyaallah musuh tidak akan melihatnya dan tidak akan memudharatkannya.

Syeikul Kabir Muhyiddin Ibnul Arabi menerangkan bahawa; sesiapa yang membaca ayat Kursi sebayak 1000 kali dalam sehari semalam selama 40 hari, maka demi Allah, demi Rasul, demi alQuran yang mulia, Tuhan akan membukakan baginya pandangan rohani, dihasilkan yang dimaksud dan diberi pengaruh kepada manusia. (dari kitab Khawasul Qur’an)
 
jd dari angpa dok hapai lagu lady gagap 2 .. baik angpa baca ayat kursi nie.. ala bc ayat nie bkn tyme susah je.. ngah tgu bas bk g KL ke, ngah tepun pak cik prebet ke, ngah dok wt esaimen ke.. bacalah.. 


P/S : jgn dok ingat ALLAH tyme susah je bhai.. 




Monday, 2 May 2011

kHaSiAt SeBuAh sEnYuMan

sALam SeNyUmAn...


org skrg nie nk senyum pn susah.. ibarat kalau senyum 2 kne byr jutaan dollar..aki paling hangin kalau kt kedai2 runcit, kedai mkn, xpn pasaraya ke pasar mlm ke.. nk menjual tp xsenyum langsung...ang tw x.. dh la hudoh lpas 2 xmo senyum.. kalau jenglot tgk pn, pencen tw x.. senyum je la.. susah benooo...

nie aku nk bg kt angpa,kebaikan bila kita selalu tersenyum...walaupun hati menangis.. nie baca..

Pertama, senyum merupakan kosmetik terbaik dari semua jenis kosmetik yang ada di dunia ini. Orang yang sedang tersenyum akan Nampak menawan, meski yang si empunya senyum tak begitu rupawan. Kata orang, senyum bagaikan perhiasan batin yang dpt memperindah perhiasan zahir yang kurang cantik.


Kedua, senyum merupakan pintu pergaulan terhadap orang lain. Soalnya senyum itu dpt membuat orang lain tak segan-segan untuk mendekat. Kerana senyum adalah pantulan rasa dalam berkomunikasi, maka dlm senyum kita dapat menyatakan rasa simpati, kasih sayang juga cinta. senyum yang segar dan wajar dpt memancarkan daya tarik peribadi seseorang dalam pergaulan.


Ketiga, senyum sebagai ekspresi jiwa. Senyum mengekspresikan keadaan jiwa, mencerminkan peribadi yang baik, periang, ramah serta member kesan baik dan mudah diterima dalam pergaulan. Kata orang lagi, senyum pada dasarnya adalah ekspresi keramahan dari bahasa tubuh.


Keempat, senyum sebagai penyihat jiwa dan pikiran.  senyum juga dpt mengurangi sebagian dari stress dan dapat menyihatkan jiwa serta fikiran kita. Tak heran kemudian dikatakan senyum juga dpt mengubah keperibadian seseorang dari bersikap pesimistis menjadi potimistis, dari kedukaan menjadi kebahagiaan.


Kelima, seyum sebagai pemikat siapa saja. Hampir semua orang  tertarik untuk tersenyum kepada kita, bila kita memulai senyum pada mereka. Pokoknya senyum dpt jadi pemikat siapa saja. Kalau kurang percaya juga, cuba mulakn senyum pada orang-orang yang anda temui .


nie.. siap ada pepatah n hadith nk tnjk kt angpa ttg baiknya sebuah senyuman yg ikhlas nie..


Rasulullah saw. bersabda, “Senyumanmu di hadapan saudaramu adalah sedekah”. (HR. Tirmidzy).


Pepatah China yang mengatakan, ‘Orang yang tidak bisa tersenyum dengan baik, tidak layak untuk berdagang’


Rasulullah senantiasa memotivasi seorang muslim untuk menemui saudaranya dengan wajah yang ceria. Rasulullah saw. bersabda, “Janganlah engkau sekali-kali meremehkan suatu kebaikan, walaupun itu hanya sekadar untuk menemui saudaramu dengan wajah ceria”.(HR. Muslim).


Senyum juga diibaratkan harta karun yang berharga yang tidak membebani anda dengan satu dirham atau juga dollar pun. Senyum merupakan kunci dari segala kebaikan dan penutup dari segala kejahatan. Senyum mempunyai kekuatan sihir yang ajaib dan pengaruhnya sangat menakjubkan. Seseorang tidak mungin mengabaikannya senyuman, jika ingin mendapatkan cinta dari orang lain. Senyum adalah kuncinya.


nie dr sudut  tegak. sains plak... (bg org2 yg hanya pcy bnda yg logik shj)


Jumlah otot yang bekerja ketika kita senyum sekitar 17 sedangkan yang diperlukankan untuk ekspresi memasamkan muka dan mengkerutkan dahi sebanyak 43. Jumlah otot tersebut menunjukkan bahwa otot wajah kita lebih ringan dan mudah dalam mengekspresikan senyum daripada sebaliknya.


Ringan dilakukan wajah sehingga tidak memakan banyak tenaga. State of mind dalam suatu senyum menggiring ke suasana rileks akibat terjadi pelepasan endorfin di otak.Dapat mengurangi tekanan mental.


P/S: senyum je la.. apa yg pyh sgt..kalau xmo jgk ..ang dok dlm hutan.. 2 pn kalau haiwan2 2 nk terima ang...hahahaah..


video

Sunday, 1 May 2011

pErKaRa Yg sELaLu OrG xSnGkE pSL aKu...

sALaM xSaNgKerEbLe...





Luar kdg2 xmenggambarkan dlmn bhaii.. kdg2 luaran org 2 nmpk mcm ganazz gila.. tp dlm hati ada taman, ada renda..ada ropol2, ada labuci... ada plak luaran mcm lembut ayu..tp dlmn keras mcm batu.. sbb 2 wujudnya peribahasa DON'T JUDGE THE BOOK BY ITS COVER'.. (speaking doe)... that's y the bcause la kn... kalau kita tgk org 2 br sehari atau sesaat.. jgn trus hukum dia ngn andaian anda... ahahahahaha..( motips aku gelak??)

aku pn xterkecuali dilanda mslh cm2..org selalu kata diawal pkenalan .. aku nmpk mcm sombong, kerek gila, garang... mcm2 la.. tp end up.. diorg angkt tgn n ngaku salah.. nk wt cmner kn dh rupa gua mcm smseng ... hahahaha... nie aku nk senaraikan yg org selalu xsangke bila aku citer kt diorg.. 

1. aku anak cg lebih tepat lg mak pak aku adalah ustaz n ustazah...


dioarg akn terkujat monyet... hah??? anak ustazah?? anak ustaz??? perangai mcm pelesit... huhu..xpe aku mmg la tersgnt biasa bila org kata gitu.. ada gk yg kata aku anak angkt.. OTAK ANG.. aku anak kndung k.. ye la... xsemestinye kuih 2 ikut acuan kn.. kdg2 ada yg terhangit.. setandan pisang xsemuanyer elok..  tp aku mmg nk jd terbaik la kn.. doakan jer.. kot2 berubah.. iye dak???

2. aku sndiri pnh myandang jwtn cg sndaran sbg ustazah.. 


kalau org dgr terus sawan..hahahaha.. itula hakikat bhai.. walaupun org kta gila xlyk .. tp alhamdulliah.. akhirnya aku buktikn yg aku boleh je wt kalau aku nk.. yg paling wt org sawan.. bila dgr aku bkn ngajar pend islam je.. tetapi jg bhs arab tingkatan 1 n 2.. hahahaha... 

3. aku suk teddy bear..


hahaha... org akn gelak teresak2 bila dgr satement nie.. teddy bear?? eww... hahaha.. itu la hakikatnya jg.. org mesti kata .. muka ganas.. tp suke stuff2 yg cenggitu.. come on le .. biasa la kot gulz suke bnde cm2 kn.. aku boley je beli sndiri..tp aku nk tgu org belikan..sapa org yg nk belikan 2 yg aku blom tw.. huk3..

4. aku suke berada dlm keadaan yg sunyi n sepi.. n gelap...


org akn kata..ang p kelas gila wt bising..mai mn ang suka sunyi sepi bagai.. mmg la tyme kelas aku suke wt bising 2 mengelakkan ngantok angpa tw x.. bila kt luar aku ok dgn suasana bising.. bila kt rmh.. kt bilik.. aku sgt perlukan privasi, kesunyian , jauh dr hiruk pikuk.. (sastera cket).. aku pantang gila kalau aku balik bilik.. aku dgr org psg lappy kuat2.. n bwk kgkwn masuk bilik lpas 2 sembang mcm nk pecah peti suara.. mmg aku pantang gila babai.. 

5. aku sensitif..


angpa nk kutuk aku, aku boley je.. tp PASTIKAN kna tmpt n masa dia.. n PASTIKAN not about the physical appearance.. 2 boley mengaibkan.. silap2 aku xtegur org 2 sampai mati.. ha.. aku pn kutuk org jgk.. tp aku xsuke kutuk fizikal org..paling2 pn aku kutuk perangai org je.. mak aku kata xbaik der ngate kt org psl fizikal dia.. kutuk dia mknanya kutuk ALLAH sbb ALLAH yg jdkn dia mcm 2.. ha.. murtad le korang weyyy...walaupun tyme angpa kutuk 2 aku senyum je .. tp dlm hati aku aku sumpah mcm2 .. haaa... jgn smpaiii...

6.aku suke menulis..


ha.. nie mmg ramai yg xtw.. aku mmg suke menulis.. bkn tulis nota ye.. hahaha.. aku jenis kalau aku sedih o marah aku xpndai nk g kt org wt suara lemah2 p tagih simpati.. not my type.. aku akn tulis dlm 1 buku rahsia yg aku smpn lma dh.. dlm 2 ada tersenarai mcm2 perkara yg wt aku sedih, marah, gmbira, n mcm2 la.. bg aku nie menulis elok utk meluahkan rs terpendam.. n aku mmg suka berimaginasi ngn byk bnda.. actually aku ada wt beberapa manuskrip cerita.. tp sedihnya .. lappy aku ari rosak..so.. habis punah ranah..  tp aku akn menulis lg.. byk nie yg aku simpan kt neuron2 aku nie... nantikan...kot2 la jd novelis ke... hahahaha.. doakanlah..

7. aku bdk sains stream


tyme aku jd cg sndaran ari 2 ada stdent tnya.. cg nie mik kos apa?? aku pn kata sy amek kos bio n kimia.. naper??? smbil menggaru2 kepala.. dia kata dia xcy..bersungguh gila dia kata aku tipu... sengal punya budak..smpai ati ang... lpas 2 aku tnya apasal xcy??? dia kata : bdk sains selalunyer skema, pakai spek, n nerd.. tp cg x pn.. pergh..mkn dlm gila ayat bdk nie.. nk kata aku xlyk amek sains la 2.. aku pn kata kt dia: ikot ang la nk cy ke x.. n berlalu begitu shj.. lepas 2 org tnya, selaluya budak sains xsuke sastera mcm menulis2 nie.. ooo.. kalau angpa nk tw aku nk jdkn bidang sains sbg karier aku manakala bidang sastera sbg hobi.. y not kn???

sbnrnyer ada byk lg.. tp aku mls tulis..hahahaha.. tp 2 la kn org nie suker beno tgk luar je.. dlm xmik kira.. sbb 2 ramai yg selalu kne tipu.. so nilai la seseorg melalui akhlak rather than luaran kn.. sbb kt luar org ley tipu mcm2 tp kt dlm.. jg yg tersimpan kebenaran.. 

P/S: jD La OrG yG sELaLu bErfIkIr ...