Saturday 23 March 2013

#review buku: FIXI-SUMBAT

salam....



semalam, ada sorg shbt post kat wall fb aku nak bagi 1 buku novel fixi bertajuk SUMBAT... aku pn tanpa berfikir pjg.. menerima buku tu.. dh la dia nak bg free, sapa tak nak weh.. dh la free ...buku fixi lak tu... so ptg tu jgk aku pn set time utk jmpa member aku tu..

so, aku usaha membaca spjg mlm *pdhal jurnal lu x baca segigih itu pun ,sis* 

so aku nk share la ngn angpa semua ttg buku SUMBAT nukilan FAIZAL SULAIMAN ni...

jap2 b4 that , aku nk share sinopsis blkg buku dia, 

Ramuan Sumbat
250 ml dendam jenama silam
150 ml rahsia hitam
50 g cinta paket terhalang
3 sudu besar airmata
1/2 cawan pengorbanan
5 ulas kesetiaan (dihiris nipis)
8 kuntum senyuman (sbg hiasan)

tu dia..dia bg resepi... ada lg cara nak buat pulak tp tu korg beli la sendiri kalau nk resepi sumbat ni kan..
(cover buku pun comel2 n menyelerakan giteww)

so, SUMBAT menceritakan ttg kisah hidup dendam cinta *spt dlm resepi td* sorg yg bernama Eva. Dia ada buka 1 restoren yg diberi nm dlm bhs perancis iaitu Le Farcir . Farcir tu mkna dia bmakna perbuatan spt menyumbat didalam mknn cth kalau kt msia ni tauhu sumbat, ikan sumbat...

so Eva ni hidup dlm persekitaran residen Kebun Bunga yg baru didiami.. so bila buka restoren kat sini... laku gila2 la restoren dia... semua org memuji-muji keenakan mskn perancis yg dia buat.. namun... tak siapa tahu apa ramuan resepi setiap mknn di restren itu. Ramai yang menjadi mangsa untuk menaiikkan restoren Eva, dan most of them adalah org yg pernah wujud dlm masa silamnya yang hitam....

tapi dlm cerita ini, Eva pun turut terbunuh walaupun dia pembunuh.... ada seorang lagi yg memerlukan bekalan utk resepi itu... siapa.... *spt biasa..bc la sendiri*

overall.. spt biasa penulis FIXI mmg unpredictable cerita dia... mebeles n damn good.. aku suka.. suka..suka...

aku sarankan kpd FIXIan yg belum ada buku ni..sila lah ke kedai buku , yg student2 tu guna la baucer buku yg kerajaan bg tu...

# hopefully ada org bg lg buku fixi free kat aku... keh3...

No comments:

Post a Comment