Saturday 17 November 2012

BeRuBaH~HiJrAH



salam..

salam maal hijrah kpd semuaaa~ (cm konsert dh )

so, sudah berhijrahkah saya dan anda? ada pmbaharuan x dlm thun br ni? kalau +ve , alhamdulillah..kalau 
-ve , insya allah kita cuba dan terus mencuba...kita boleh!!

cerita ttg perubahan mengingatkan 1 cerita ketika aku praktikal dulu... (cm dh lama sgt kn)
so kpd yg xtw lg..aku ditugaskan mendidik di boys school (SM King Edward VII)...google lah kalau xtw eh...

so citer dia bermula, apabila aku start kenal student kpd member aku yg ngajar disekolah yg sama.. AQIL.. itulah nm dia.. aku selalu jgk dgr member aku ni AIN GOJES... cm dok kata budak ni x reti dok diam la.. bising la.. hahaha..biasalah..bdk lelaki kn.. kelas aku pn cm tu gak.. so aku pn rs cm nk kenal lah siapakah pemilik nama AQIL ni.. 

so 1st time jumpa..aku dh berdebat ngn aqil.. ok jgk la.. sbb biasanya bdk nakal ni otak dia ligat mcari point spy dia boleh kenakan aku balik kn..so fine.. 

bermula dr situ..aku pn knl n kerap jgk bersembang ngn budak tu..

kisahnya bermula aku ingt lg tyme tu tyme 1 murid 1 sukan.. aku kna handle sukan apa tah aku x ingt tp utk bdk form 1 kot.. so dr kejauhan aku nmpk la aqil dok berlatih ragbi ngn kwn2 dia yakni student2 aku jgk..

aku pn biarkan depa bebas berlari dipadang then duduk bersila kat rumput...

tgh baik punya layan perasaan ... trenggg.. aqil pn muncul kt dpn muka aku.. dia duduk meniarap kt sblh aku.. tw dia ckp apa?

" CIKGU, SAYA NAK BERUBAH"

mula2 aku cm.. ok..motif ang citer kat aku? aku membiarkan anak ini terus bercerita...

KNP? aku tnya..iye lah kan tetibe je... aku tenung mata dia...

rupa2nya..dia ada terbaca satu cerpen dr buku ..aku pn x sure tajuk n apa cita dia..tp dia kata lpas dia baca buku tu..dia terus sebak n rs nk berubah.. SUBHANALLAH!!.. aku tahan airmata (bajet2 tabah r kan).. lepas tu 1 ayat yg smpai skrg aku ingt..n yg buatkan aku sangat bermotivasi utk mjadi pendidik... adalah cmnilah lebih kurang ayat aqil

" bila sy dok tgk cg ain ngajar, sy kesian kt cg ain, cg ain bersungguh2 ajar km, tp  km dok wat bising..x dgr ckp. lpas tu, cg ain berusaha nk tolong km belajar, tp knp km x mau tolong cg ain?"

terus..... aku rs YA ALLAH mulia nya anak yg ada kt dpn mata aku ni... aku tahan je airmata..sbb aku tgk dia pn cm nk nangis.. aku xmau la jap g tetiba aku ngn dia nangis tgh2 pdg tu kang..kontroversi lak... 

smpai x terkeluar apa2 ayat pn dr mulut aku... aku cm biasa bila cover nangis tu aku tumbukla bahu dia.. tetiba.. cg ragbi panggil dia... 

bila dia pergi ja sambung training.. airmata aku merembes keluar.. (oh utk pengetahuan aku susah nk nangis, tp sekali aku nangis aku PAYAH nk bhenti).. ain pn mai akt aku ngn muka blur.. knp? knp?

aku cuma ckp kat ain yg dia BERTUAH!! ada anak yg semulia AQIL

mungkin doa ain utk student lebih ikhlas so she deserves to have AQIL as the student..

bersungguh gila aku nangis tgh pdg tu... mmg tahap gaban la... malu lak aku rs... ang la ni AQIL !!! hahaha

so sbg kesahihan pernyataan berubah tu..aku pn sj la g observe ain ngajar.. SUBHANALLAH!!! betul.. apa yg dia kata tu betul... sblm tu bila aku masuk tgk kelas ain.. bdk ni punyla la round lab cm x pnh masuk lab..then, ni... dia betul2 duduk elok baik punya... (aku tahan airmata lg)

lepas peristiwa tu, bila aku tgk tenung belek muka student aku satu persatu... yesss mereka punya potensi.. aku ngaku..kdg2 aku selalu jgk berfikiran -ve kat depa ..iye lah dlm kelas bising, hu ha hu ha cm aku ni x wujud depan kelas... tp lepas peristiwa aqil  ni.. aku anggap mereka semua anak2 yg berjaya... 

lepas tu baru aku rasa yg sepatutnya.. aku kna ada ikatan hati dgn bdk2 ni... sbb kalau ang tibai depa pn bkn depa sakit, nak2 kalau yg tukang tibai ni aku sbg pmpn, lg la.. agaknya depa rs geli kot.. hahaha.. so aku rs pendekatan psikologi itu perlu.. aku nk yg depa rs dekat dgn aku.. leh citer apa2 yg depa nk citer..

tgk.. anak semuda ini pn tahu makna berubah... knp kita yg tua..yg kubur kata mari, tak prnh terfikir pn nk ke jalan yg lebih baik...? KNP? kita mkn apa yg smpai nur tu x dak langsung nk watkan kita insaf. 

tgk anak semuda ini tahu menilai pengorbanan org lain... knp kita yg tua bangka ni x cmtu?

sejak tu, aku byk berfikir. bila ngajar pn , bila aku rs nk marah, aku berfikir lagi... sbnrnya.. anak2 ni punya keinginan nk berjya tp mungkin dia x dak cth yg boleh dia ikut.. kn?

kita DIMANA???

t aku cerita kan kisah anak2 yg lain dlm entri yg lain.. wait n c yo!!!

No comments:

Post a Comment