Monday 2 May 2011

kHaSiAt SeBuAh sEnYuMan

sALam SeNyUmAn...


org skrg nie nk senyum pn susah.. ibarat kalau senyum 2 kne byr jutaan dollar..aki paling hangin kalau kt kedai2 runcit, kedai mkn, xpn pasaraya ke pasar mlm ke.. nk menjual tp xsenyum langsung...ang tw x.. dh la hudoh lpas 2 xmo senyum.. kalau jenglot tgk pn, pencen tw x.. senyum je la.. susah benooo...

nie aku nk bg kt angpa,kebaikan bila kita selalu tersenyum...walaupun hati menangis.. nie baca..

Pertama, senyum merupakan kosmetik terbaik dari semua jenis kosmetik yang ada di dunia ini. Orang yang sedang tersenyum akan Nampak menawan, meski yang si empunya senyum tak begitu rupawan. Kata orang, senyum bagaikan perhiasan batin yang dpt memperindah perhiasan zahir yang kurang cantik.


Kedua, senyum merupakan pintu pergaulan terhadap orang lain. Soalnya senyum itu dpt membuat orang lain tak segan-segan untuk mendekat. Kerana senyum adalah pantulan rasa dalam berkomunikasi, maka dlm senyum kita dapat menyatakan rasa simpati, kasih sayang juga cinta. senyum yang segar dan wajar dpt memancarkan daya tarik peribadi seseorang dalam pergaulan.


Ketiga, senyum sebagai ekspresi jiwa. Senyum mengekspresikan keadaan jiwa, mencerminkan peribadi yang baik, periang, ramah serta member kesan baik dan mudah diterima dalam pergaulan. Kata orang lagi, senyum pada dasarnya adalah ekspresi keramahan dari bahasa tubuh.


Keempat, senyum sebagai penyihat jiwa dan pikiran.  senyum juga dpt mengurangi sebagian dari stress dan dapat menyihatkan jiwa serta fikiran kita. Tak heran kemudian dikatakan senyum juga dpt mengubah keperibadian seseorang dari bersikap pesimistis menjadi potimistis, dari kedukaan menjadi kebahagiaan.


Kelima, seyum sebagai pemikat siapa saja. Hampir semua orang  tertarik untuk tersenyum kepada kita, bila kita memulai senyum pada mereka. Pokoknya senyum dpt jadi pemikat siapa saja. Kalau kurang percaya juga, cuba mulakn senyum pada orang-orang yang anda temui .


nie.. siap ada pepatah n hadith nk tnjk kt angpa ttg baiknya sebuah senyuman yg ikhlas nie..


Rasulullah saw. bersabda, “Senyumanmu di hadapan saudaramu adalah sedekah”. (HR. Tirmidzy).


Pepatah China yang mengatakan, ‘Orang yang tidak bisa tersenyum dengan baik, tidak layak untuk berdagang’


Rasulullah senantiasa memotivasi seorang muslim untuk menemui saudaranya dengan wajah yang ceria. Rasulullah saw. bersabda, “Janganlah engkau sekali-kali meremehkan suatu kebaikan, walaupun itu hanya sekadar untuk menemui saudaramu dengan wajah ceria”.(HR. Muslim).


Senyum juga diibaratkan harta karun yang berharga yang tidak membebani anda dengan satu dirham atau juga dollar pun. Senyum merupakan kunci dari segala kebaikan dan penutup dari segala kejahatan. Senyum mempunyai kekuatan sihir yang ajaib dan pengaruhnya sangat menakjubkan. Seseorang tidak mungin mengabaikannya senyuman, jika ingin mendapatkan cinta dari orang lain. Senyum adalah kuncinya.


nie dr sudut  tegak. sains plak... (bg org2 yg hanya pcy bnda yg logik shj)


Jumlah otot yang bekerja ketika kita senyum sekitar 17 sedangkan yang diperlukankan untuk ekspresi memasamkan muka dan mengkerutkan dahi sebanyak 43. Jumlah otot tersebut menunjukkan bahwa otot wajah kita lebih ringan dan mudah dalam mengekspresikan senyum daripada sebaliknya.


Ringan dilakukan wajah sehingga tidak memakan banyak tenaga. State of mind dalam suatu senyum menggiring ke suasana rileks akibat terjadi pelepasan endorfin di otak.Dapat mengurangi tekanan mental.


P/S: senyum je la.. apa yg pyh sgt..kalau xmo jgk ..ang dok dlm hutan.. 2 pn kalau haiwan2 2 nk terima ang...hahahaah..



No comments:

Post a Comment